האם ציור זה הינו יצירת אמנות?

דיוקנו של אדמונד בלמי נמכר לפני כחצי שנה בכריסטי'ס ניו-יורק תמורת כ 430 אלף דולר. הצייר החתום על היצירה הוא אלגוריתם בינה מלאכותית שיצר אותו בהתבסס על 15,000 דיוקנים שצוירו ב 500 השנים האחרונות. את היצירה העמידה למכירה קבוצת Obvious Art העוסקת בחקר הממשק בין אמנות ובינה מלאכותית. המכירה הציפה לפני השטח דיון הנערך כבר זמן מה בקהילית האמנות לגבי ערכה האמנותי של היצירה הנוצרת על ידי מחשב.

שתי שאלות עולות על הפרק: האם זו יצירת אמנות ומי הוא בעצם האמן שיצר אותה. אבל לפני שנידרש לסוגיות אלו חשוב להבין כיצד נוצר ציור כמו דיוקנו של אדמונד בלמי.

אחת הדרכים ליצור אמנות אלגוריתמית היא שימוש במשפחת אלגוריתמים המכונים Generative Adversarial Networks – GAN. בצורה פשטנית ניתן לראות את האלגוריתם כמורכב משתי רשתות נוירונים המתחרות ביניהן. האחת מריצה מודל גנרטיבי המחולל תמונה על בסיס מאגר של מספר גדול של תמונות, והשניה מעריכה עד כמה התוצר של המודול הגנרטיבי רחוק מהמציאות. מטרתה של הרשת הגנרטיבית "להערים" על הרשת המעריכה וליצר תמונות עם שגיאה גדולה יותר ובכך לאמן את הרשת המעריכה לדיוק רב יותר עד אשר התהליך מתכנס.

וכך ניתן לתאר כך את יחסי הגומלין בין האמן והאלגוריתם בתהליך האמנותי:

GAN

לאמן האנושי יש שלושה תפקידים בתהליך: לבחור את סט התמונות ממנו תיבנה היצירה ולבחון את התוצרים של האלגוריתם עד לקבלת התוצאה הרצויה ובנוסף האמן מכייל את הפרמטרים של האלגוריתם להשגת התוצאה המיטבית.

נחזור לדיוקנו של אדמונד בלמי. האם זו יצירת אמנות? מה בעצם אנחנו מצפים מיצירת אמנות איכותית? לגישתו של הפסיכולוג והפילוסוף דניאל ברלין (Daniel Berlyne) אנחנו מצפים מעבודת אמנות שתהיה חדשנית, מפתיעה, מורכבת, עמומה וחידתית. ארבע התכונות האחרונות הן בעיני המתבונן אבל החדשנות ניתנת להערכה מעט יותר אוביקטיבית וקבוצת חוקרים מ Rutgers’ Art & AI Lab ניסתה להתמודד עם החדשנות בהקשר האמנות האלגורימית.

החוקרים עדכנו את הרשת המעריכה כך שתפסול תמונות התואמות סגנון אומנות מוכר ויצרו בכך אלגוריתם המחולל תמונות בסגנון חדשני. האלגוריתם שלהם (AICAN) התבסס על סט של 80,000 תמונות שצוירו ב 500 השנים האחרונות. החוקרים ניסו לחקות את תהליך הלמידה של אמן אנושי הלומד ומעכל הרבה יצירות וסגנונות עבר עד אשר הוא מאמץ את הסגנון המתאים לו. מגוון הציורים שנוצרו ע"י אלגוריתם של הקבוצה מרשים:

AICAN

החוקרים הפעילו על הציורים את מבחן טורינג; הם הציגו למעריכים אנושים אוסף של תמונות אלגוריתמיות יחד עם תמונות מיריד האמנות בבזל וברוב המקרים המעריכים לא הצליח להבחין בין תמונה אלגוריתמים  לבין תמונה שצוירה על ידי אמן אנושי.

מאמר שהתפרסם לאחרונה ב artnet מציג עבודות של אמנים היוצרים אומנות מבוססת בינה מלאכותית באופנים שונים. ונשאלת השאלה: מיהו האמן במקרה זה, האדם או המחשב?

בתהליך היצירה האלגוריתמית האמן/התכנת הוא זה שבוחר את הקלט שעליו פועל המחשב. במקרה של ציור הקלט יכול להיות סט של תמונות או נתונים, בדרך כלל נתוני עתק, או דטה אחר כיד הדימיון הטובה. האמן/התכתנת יוצר את האלגוריתם, מגדיר את הקלט, מכייל את האלגוריתם ומחליט מהן התוצאות המעניינות שיגיעו בסופו של דבר לעיני הצופה. המחשב הוא אשר מחולל את היצירה. עד כמה משמעותי מבחינה אומנותית תפקידו של האמן/תכנת? האם ניתן בכלל ניתן לכנות אותו אמן והאם היצירה היא עבודת אמנות.

בדיון דומה כבר היינו כאשר אומנות הצילום היתה בראשיתה. גם אז טענו רבים שהצלם אינו אמן וצילום איננו עבודת אמנות ואילו היום, מדיום הצילום תופס מעמד מכובד בעולם האומנות. אז מה בכל זאת ההבדל בין צילום ויצירה אלגוריתמית?

מקובל לחשוב על יצירת אומנות כדרכו של האמן לבטא את רגשותיו, תחושותיו, דעותיו ואת התייחסותו לתופעות סביבו. יצירתו מושפעת ממצב רוחו ומהסביבה שבה הוא פועל. הצלם משתמש במצלמה ככלי המתווך עבורו את העולם החיצון ומאפשר לו להשפיע על היצירה על ידי בחירת זוית הצילום, התאורה, העדשה, הזום ועוד. כאשר מדובר בצילום דיגטלי האמן אף יכול להמשיך במניפולציות על התמונה באמצעות תוכנות מחשב. הדבר שונה באומנות האלגוריתמית. הממשק של האלגוריתם לעולם החיצון מתקיים באמצעות סט התמונות שמוזנות אליו או נתונים שונים שיכולים אף להיות מוזנים באופן רציף. אבל ברגע שהאמן קבע מהו האלגוריתם ומהם הפרמטרים, אין לאמן שליטה והשפעה על היצירה עצמה. האמן משמש בעצם כעין אוצר ופחות יוצר. תחושותיו ודעותיו של האמן יוכלו להשפיע על היצירה באופן ישיר רק כאשר יהיה ממשק בין מוחו של האמן למחשב.

האמנות האלגוריתמית לא תתפוס את מקומו של האמן הרוצה לבטא את עצמו באופן אותנטי. המחשב אף פעם לא יוכל להביע את הרגש של האינדיבידואל או את רעיונותיו ולכן סביר להניח שהאמנות האלגוריתמית תתפתח לצד האמנים האנושיים ותהווה עבורם מדיום נוסף להעשרת  הביטוי שלהם. היצירתיות של האמנים תבוא לידי ביטוי גם ביכולת שלהם לנצל את היכולות ההולכות ומשתפרות של האלגוריתמים וככל שהתחום יבשיל נהיה עדים לעבודות יותר ויותר מעניינות.

ובכל זאת, לטעמי הדיוקן של אדמונד בלמי הוא יצירת אמנות. הוא חדשני, מפתיע, מורכב, עמום וחידתי.

הרשומה מתבסס על המאמר: Art, Creativity, and the Potential of Artificial Intelligence וגם חלק מהתמונות נלקחו משם

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s