חוכמת ההמונים וטייקוני האומנות

שוק האומנות מתאפיין בתשואות גבוהות ומושך אליו משקיעים רבים וכבדים. הצלחה בשוק מחייבת הבנה באומנות ובעיקר יכולת לצפות מגמות עתידיות בתחום. כמו בכל שוק, זה שבידיו מידע רב יותר על הזרמים התת-קרקעיים בשוק יפיק רווחים גדולים יותר מהמסחר בו. את העובדה הזו מנצלים מייסדי האתר MutualArt.com.

אתר MutualArt.com הינו אתר מידע מקיף על אומנות. הוא מכיל מידע על אומנים, מוזאונים וגלריות ומתעדכן באופן תדיר על תערוכות, מכירות וארועים שונים בעולם האומנות. בנוסף מספק האתר כתבות וסיפורים על עולם האומנות ושירותי הערכה ליצירות אומנות. לכאורה אתר תמים ושימושי לכל חובב אומנות. בבואנו לבחון אתר כה מושקע ועשיר מן הראוי לנסות להבין את המודל העסקי העומד מאחוריו. את אתר ייסדו שני יזמים ישראלים, מוטי שניברג ודן גלאי*. מה ליזמים טכנולוגים ולעולם האומנות? התשובה היא big data. לאתר רשומים מליוני משתמשים אשר כל אחד מספק את רשימת ההעדפות שלו, אומנים, גלריות וכו'. בנוסף האתר עוקב באופן שוטף אחרי הסטוריית החיפושים של משתמשי האתר. משתמשי הפרימיום משלמים סכום לא קטן, $2500 לשנה, ובכך גם מסמנים את עצמם לאלגוריתמים של האתר כמשתמשים "חשובים". מיותר לציין שהתובנות הנגזרות מהאתר מקנות יתרון לבעליו בשוק האומנות.

Walid Raad הינו אמן ממוצא לבנוני החוקר את הקשר בין אומנות והסוציולוגיה של האומנות ומציג בימים אלו תערוכה במוזאון לאומנות מודרנית בניו-יורק. בפודקסט שמופיע כאן, שהינו חלק מהתערוכה, ראאד מביא את הסיפור שמאחורי הקלעים של אתר MutualArt. הוא מספר על ההתעיינות שלו בקרן פנסיה ייחודית לאומנים שהובילה אותו לפגישה עם מוטי שניברג, מייסד MutualArt, על הקשר הישראלי,  הכסף של מדינות המפרץ ועל היחסים בין אומנות, כלכלה וצבא.

zoom_1444139978_288

Walid RaadTranslator's introduction: Pension art in Dubai. 2012

הפקת תועלת עסקית מניתוח טעמו של ציבור המשתמשים באתר תוך התבססות על אלגוריתמים מתוחכמים אינו מודל חדש באינטרנט. ניתן לראות באמזון את הדוגמא המייצגת. מערכת ההמלצות שלה מבוססת על פרמטרים רבים אותם אנחנו מספקים לה, בין אם אלו החיפושים שלנו, הרכישות שלנו והביקורות אותן אנחנו מנדבים לאתר. אך באמזון, גם אנחנו כמשתמשים מפיקים תועלת מהיכולת לנתח את ההעדפות שלנו. אנחנו מקבלים המלצות יותר מדויקות ומגיעים לספרים שאולי אחרת לא היינו נתקלים בהם. בכל מקרה אנחנו לא יוצאים נפסדים. לעומת זאת במקרה של MutualArt.com יש ניגוד עניינים בין האתר המספק את המידע ובין צרכני המידע. באמצעות זיהוי וניתוח העדפות של שחקנים בשוק האומנות, החברה יכולה לזהות מגמות בשוק לפני השחקנים האחרים ובכך להשיג עליהם יתרון.

ולסיום לא נותר אלא להצדיע למייסדי האתר על המודל העסקי

* על מעורבותו של דן גלאי במיזם למדתי רק מהפודקסט של Raad, לא מצאתי לכך סימוכין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s