כלכלת מידע ואינטרנט – סיכום קורס

השבוע הסתיים המחזור הרביעי של הקורס "כלכלת מידע ואינטרנט" אותו אני מעבירה בחוג לניהול מידע וידע של אוניברסיטת חיפה. רבות נשאלתי על מה נסוב הקורס, והנה הזדמנות להצצה קטנה.

בחלקו הראשון של הקורס אנחנו לומדים על המאפיינים הייחודים של המידע אשר יוצרים כשלי שוק בשווקים של מדיה דיגיטלית ושרותי מידע. העלות השולית הזעומה של ייצור מוצרי מידע ואפקט הרשת המתקיים בשוקי המידע הם שני הגורמים המרכזיים ליצירת המונופולים החדשים: גוגל, אפל, פייסבוק ועוד כהנה וכהנה, מונופלים שכולנו מכירים היות ואנחנו כצרכנים נלהבים שלהם תורמים להווצרותם. בעוד שהעלות הנמוכה של ייצור מידע בשילוב עם הקושי בקביעת ערכו לצרכן מאפשרים לנו להנות ממידע חינמי מחד ולסבול מעומס מידע מאידך.

היות וכידוע אין ארוחות חינם, כאן נכנס למשחק אפקט הרשת. ככל שנצרוך יותר מידע מאתר מסוים נעלה את ערכו של אותו האתר עבור המפרסמים, וכפי שאמרו זאת לפני: אם אינך משלם עבור המידע אותו את צורך אתה הוא המוצר. תשומת הלב שלנו, בעצם זוג העיניים שלנו, הם המוצר העובר לסוחר. וכמערכת משוכללת של היזון חוזר, יותר משתמשים מביאים עימם עוד יותר משתמשים שמביאים עמם יותר ויותר מפרסמים ויוצרים מצב שבו העשירים נעשים עשירים יותר וחסמי הכניסה למתחרים גבוהים יותר. מונופולים כבר אמרנו?

בחלק זה של הקורס אנחנו גם נוגעים בתופעת האסימטריות במידע שהינה אינהרנטית למוצרי מידע ושרותים ושיטות השונות להתמודד איתן ובאיפיונם של מוצרי המידע כמוצרים ציבורים וההשלכות שיש לכך על זכויות היוצרים והפירטיות.

בחלקו השני של הקורס אנחנו לומדים על ההשפעות מרחיקות הלכת של טכנולוגית המידע על כל החוליות בשרשרת האספקה החל מהעובדים, דרך היצרנים ועד המפיצים והמשווקים. ע"י הקטנה משמעותית של עלויות עסקה, הבאה לידי ביטוי בהקטנת עלויות חיפוש, עלויות תיאום, עלויות משא ומתן ועלויות אכיפה, הביאה הטכנולוגיה לשינויים מבניים הן בתהליכי מסחר והפצה והן בתהליכי ייצור. אנחנו עדים להחלפת המתווכים המסורתיים במתווכים חדשים, יעילים יותר, תופעה המכונה disintermediation, ופיחוס ההיררכיות הארגוניות והמעבר ממבנה היררכי – הקתדרלה, לייצור רשתי – הבזאר.

אנחנו דנים בקורס בתרומה של הקטנת עלויות העסקה לצמיחתו של הייצור החברתי, למודלים עסקיים מדוברים שלאט לאט מגיעים גם אלינו כאן: sharing economy, on-demand economy ועל ההשפעת הגלובליזציה והחדשנות הטכנולוגיה בתחומי ניתוח נתוני עתק, רובוטיקה ואינטליגנציה מלאכותית על שוק העבודה. האם עלינו להיות מודאגים?

כחלק ממטלות הקורס בוחרים הסטודנטים ענף כלכלי ומנתחים את התמורות אותן עבר הענף בשנים האחרונות כתוצאה מההתפתחויות הטכנולוגיות. הענפים נבחרו ע"י הסטודנטים לפי תחומי העניין שלהם והתפרשו על פני תחומים מגוונים. רוב הענפים חוות תהליכים של חדשנות משבשת שניתן לקשור לנושאים השונים שנלמדו בקורס:

  • בענף הצילום ראינו כיצד חדשנות טכנולוגית משבשת הביאה לשבירת המנופול של קודאק אך גם לשינוי תרבותי עמוק באופן שבו אנחנו מצלמים.
  • למדנו כיצד הרשתות החברתיות וטכנולוגיות ניתוח התנהגות הגולשים מביאות לשינויים בדפוסי חיפושי עבודה ועובדים ובתהליכי עיצוב ושיווק של מוצרי אופנה.
  • כיצד פלטפורמות כמו אובר או airb&b, המשדכות בין ספקי שרותי לינה והסעות פרטיים לבין הצרכנים, יוצרות מודלים חדשים של צריכה ותעסוקה ומאיימות על ספקי השרותים המסורתיים. והתמורות שעובר ענף המסעדות בעקבות השימוש הנרחב באתרי דרוג
  • כיצד זמינות המידע החינמי האינטרנט והדמוקרטיזציה של ייצור והפצת חדשות מחייבים את העיתונות המסורתית לאמץ אופנים חדשים של הפקת חדשות ומודלים חדשים של הכנסה
  •  ובמעבר מהחומר אל הרוח, למדנו גם על כיתות המוניות מקוונות ללימוד קורסים אקדמאים (MOOC) והשינוי שהן יוצרות בדפוסי צריכת החינוך האקדמי.

קינחנו את הקורס בנגיעה קלה במודלים של צמיחה על מנת להבין את התפקיד המרכזי שתופסות החדשנות והטכנולוגיה בצמיחה הכלכלית של המדינות.

לסיכום, אם הצלחתי להצית בקרב הסטודנטים שמץ עניין וסקרנות לגבי התהליכים המרתקים שאנו חווים בחיי היומיום, הרי שהשגתי את מטרתי.

תגובה אחת בנושא “כלכלת מידע ואינטרנט – סיכום קורס”

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s