סיור גלריות 6: ממונה עד מאלביץ'

הפעם סיירנו עם ענת מיכאליס-לוי באזור היכל התרבות. פתחנו את הסיור בתערוכה קבוצתית של אומנים ישראלים, ידועים יותר ופחות, והמשכנו בביקור בשתי תערוכות שחיברו אותנו לשניים מגדולי הציירים של תחילת המאה ה-20, קלוד מונה וקזימיר מאלביץ'.

1. Pinchas Cohen Gan-1תערוכה קבוצתית מאוסף הגלריה: גלריה יאיר, רח' אבן גבירול 6

יאיר פתח את הגלריה ב 2006 לאחר שנים של עיסוק באומנות. האג'נדה שלו הינה להציג אומנים ישראלים איכותיים כאשר הקו המנחה אותו הוא ציור שאינו פיגורטי האוצר בתוכו איזה סוד ומשמעות חמקמקה. בדר"כ מוצגות בגלריה תערוכת יחיד אבל הפעם בחר יאיר להציג תערוכה קבוצתית, שאינה נושאית ויוצרת שיח בין תמונה לתמונה וגם כמכלול. בשיחתנו איתו ניסה יאיר להסביר את המאפיינים של ציור טוב בעיניו, אך בסופו של דבר הסכמנו כולנו שההחלטה כזו בנויה על אינטאיציה והשפעות שלא ניתן להסבירן במילים.

Jordan2. ירדן וולפסון: מצבי הוויה, גלריה רוטשילד, רח' רוטשילד 140

ירדן חיי ופועל בארה"ב. בעבודות שלו אין הוא מנסה לבטא רעיונות כי אם לתפוס את ההויה המתרחשת לאורך זמן ומקבלת את ההקשר שלה בחוויה החושית המתרחשת בין הצופה והיצירה. הוא מתכתב עם רעיונותיו של היידגר, אותם ביטא בספרו  "הוויה וזמן" משנת 1927, שבו הוא טוען שהווית האדם שונה מהותית מהווית החפצים, ועם גישתו של מרטין בובר אותו ביטא במאמרו "אני ואתה" הטוענת שקיומו של האדם מתעצב ע"י השיח בין האובייקט והסובייקט. בתערוכה מוצגות סדרות של עבודות על נושא אחד, המציגות את השינויים שהאובייקט עובר בעיניו של המתבונן, במקרה זה האומן. הציור החוזר של אותו נושא מזכיר את עבודותיו של קלוד מונה: סדרת 31 הציורים של הקתדרלה ברואן, סדרת ערימות השחת וחבצלות המים המפורסמות.

26600610403. אבשלום (absalon): הצעות למגורים, ביתן הלנה רובינשטיין, תרס"ט 6

אבשלום (מאיר אשל) הינו אומן ישראלי שחי ופעל בצרפת ונפטר לפני 20 שנה, בגיל 28. במוזאון מוצגים מודלים של מבני מגורים, אותם הוא בנה בערים שונות, כאשר כל מבנה מתייחס למאפייני המקום. המבנים מאוד מינימליסטים ונזיריים והוא מציין שבעבודותיו הוא מחפש את המושלמות הפשוטה שבאה לידי ביטוי צרוף בעבודתו של מאלביץ' (לבן על לבן). חדשנותו של אבשלום באה לידי ביטוי לא רק במינימאליזם המבני אלא גם בכך שהוא מאפשר לנו להכנס למבנים ולחוש את ההשפעה של המינימליזים הזה עלינו. בתערוכה מוצגים גם סירטי וידאו בהם אבשלום צועק ללא הפסקה או נלחם באגרסיביות נגד יריב נסתר. כאשר נשאל על משמעות הסרטים הוא טען שהם מבטאים את הצורך של האומן לצעוק את מה שיש לו לאמר ללא הפסק, אך התחושה שלנו היתה שהם מבטאים צורך להשתחרר מהמחנק שהמינימליזם שלו יוצר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s