ביקור במוזיאון והרהור על הזמן האבוד

סוף סוף ביקרתי במוזיאון ישראל המחודש. התוצאה של השיפוץ נהדרת, לא מתלהמת ונותנת כבוד ליצירות האומנות. התכנון האדריכלי של האזור החדש מתכתב יפה עם החלק הישן ומצליח לשמור על הייחוד הארכיטקטוני שהקנה לו אל מנספלד.  למרות מזג האויר הערפילי ואולי בגללו, הסיור בגן הפסלים המעוצב עם נגיעות יפניות המשתלבות בנוף הירושלמי השלים את ההנאה מהמוזיאון.

נעבור למוצגים עצמם. התעמקתי בשתיים מהתערוכות במוזיאון: פנס הקסם, אוסף הרכישות החדשות של אמנות עכשיווית, ובדווקא – אומני אוונגרד יהודים מרומניה. משתיהן נהניתי הנאה מרובה. בתערוכת פנס הקסם אני רוצה לציין את העבודה של אדריאן פאצ'י: באמצעות מראה. זוהי יצירת וידיאו שבאמצעותה פאצ'י מצליח להמחיש את האשליה השבירה של ראייתנו את העולם, או אולי את השבירות של עולם הילדות ויחסי הגומלין בין ההשתקפות הפסיבית שלנו בעולם וההקרנה האקטיבית שלנו על העולם. בתערוכת האומנים הרומנים היהודים הופתעתי לגלות שדווקא ברומניה היה ריכוז  של מספר ציירים יהודים מרשימים שאת כולם, מלבד מרסל ינקו, לא הכרתי.

ולמה הזמן האבוד?

בעודי מסיירת בתערוכה עלה בי ההרהור שלאחרונה מתרבים בתערוכות מיצגי הוידאו ומוצגים אלו יוצרים למבקר קושי מסוים להקיף את התערוכה ולהתרשם מעבודתו של האומן. עבודת וידאו קצרה יחסית אורכה כ 8-10 דקות ונצא כמובן מנקודות הנחה שיש משמעות לזמן במיצג וידאו ולכן, על מנת להתרשם מעבודה יש לצפות בה מתחילתה ועד סופה. נניח שבממוצע הצופה מגיע למוצג באמצע ההקרנה. גם אם נניח שהצופה יצפה ביצירה עד סופה, הרי שבדרך כלל הוא לא ישאר לצפות בקטע הראשון אותו החמיץ, וגם אם כן הצפיה תצא מהקשר. ולכן על מבקר המעוניין להתעמק בתערוכה המכילה מספר מיצגי וידאו לבלות זמן רב בתערוכה, מיגע, או לרפרף בין המוצגים ולצפות בחלקים שהוצאו מהקשרם, שיטחי ומתסכל.

נ.ב. האמת היא שנסעתי לירושליים להצטרף לפעילות של המשמר החברתי בכנסת ולהכנס לישיבת המליאה אבל הם לא היו שם אז ויתרתי 😦

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s